|
|
BIBLIJSKA PORUKA DANA
PRESVETO SRCE ISUSOVO
Petak, 11. lipnja
2010.
Lk 15,3-7
3Nato im Isus kaza ovu
prispodobu: 4"Tko to od vas, ako ima sto ovaca pa izgubi
jednu od njih, ne ostavi onih devedeset i devet u
pustinji te pođe za izgubljenom dok je ne nađe? 5A kad
je nađe, stavi je na ramena sav radostan 6pa došavši
kući, sazove prijatelje i susjede i rekne im: 'Radujte
se sa mnom! Nađoh ovcu svoju izgubljenu.' 7Kažem vam,
tako će na nebu biti veća radost zbog jednog obraćena
grešnika nego li zbog devedeset i devet pravednika
kojima ne treba obraćenja."
Tumačenje:
Fra Tomislav Pervan
PRESVETO SRCE ISUSOVO
Općenito je danas uvjerenje kako je srce
najugroženiji čovjekov organ. Ne samo u fizičkom odn.
tjelesnom već i u duhovnom smislu. Sveprisutan je
infarkt, kljenut srca, ali i kljenut ljubavi, infarkt,
(s)lom međuljudskih odnosa, gdje se odvija borba sviju
protiv svih.
Blagdan Srca Isusova nema ništa zajedničkog sa
sentimentalnošću, romantikom ili idiličnom lirikom.
Danas je blagdan probodenog Srca. Isus Krist je veliko
srce, srce u samozataji i samoponiženju. Na današnji se
dan ponavlja drama Velikog petka. Dan je ovo
otvorenosti, topline, razumijevanja, praštanja,
bezgranične ljubavi. Blagdan sveopćeg angažmana Boga za
ovaj svijet. Srce je žarišna točka Isusova bića,
beskrajno more u kome se slijevaju srca svih ljudi.
Svetkovina najuže povezana s pashalnim misterijem. Iz
probodenog Srca izviru sakramenti Crkve, rađa se život.
Zrno koje umire donosi obilan rod u obliku novog naroda
Božjeg. Tekstovi koji se donose na današnji blagdan
redovito su usko povezani kristološkom i pneumatološkom
protegom. Voda života koja izvire iz boka Spasiteljeva
jest Duh Sveti, on je onaj izvor u pustinji koji daje da
zaživi novi život.
U Starom se zavjetu na 26 mjesta govori o "srcu Božjem".
Srce je organ Božje volje. Bol koju to srce ćuti zbog
ljudskog grijeha razlogom je zašto dolazi na svijet
potop. Ali s druge strane, spoznaja kako je čovjek slabo
i nemoćno biće, okrenuto prema grijehu i zlu, razlogom
je da Bog ubuduće neće ponoviti takav sud na čovjekom.
To se ponavlja poslije kod Hošeja. Bog opozivlje svoju
vjernost, ali na kraju mu se "srce i utroba prevraćaju,
gori od sućuti za svoj narod" (Hoš 11). To poglavlje u
Hošeje neki su prozvali "starozavjetni himan ljubavi"
(uspoređujući ga s 1 Kor 13). Taj starozavjetni slijed,
u kome se Božje srce doslovce lomi i puca zbog čovjeka,
obraća sud u smilovanje i na kraju pobjedu odnosi
"milosrdna ljubav Boga našega" nad pravednošću kojom bi
morao kazniti čovjeka. Ma koliko Izrael otpadao od svog
Boga, nijekao svoje iskone, Bog ne može iza svojih
obećanja, ne može zanijekati sebe ni izabranje Izraela.
Bog u Kristu preuzima na sebe sudbinu odbačene i
razorene ljubavi, on zauzima mjesto grješnika, ide na
križ i probodeno Srce na križu ispunjenje je
starozavjetnog proroštva.Svi starozavjetni antropomorfizmi,
ma koliko mjestimično bili radikalni, poprimaju upravo u
utjelovljenoj Riječi, Isusu Kristu, svoju žarišnu točku,
najdublju dubinu. Isusa je strah, on se srdi, raduje,
nada, koleba, srce mu puca, žalosti se i plače. Njegov
život je jedna trajna muka, patnja, a patnje nema bez
sposobnosti trpljenja, bez osjećaja.
Govoriti o Srcu Isusovu znači pokušaj da se zaviri u
nutarnji život samog Boga. Znači to promatrati i čitati
Božji 'životopis'. U svijetu obezdušenu i bešćutnom
postoji jedno srce koje kuca i sve prihvaća, ljubi, sve
poziva. "Dođite k meni svi vi umorni i opterećeni..." I
"koliko sam puta htio skupiti tvoju djecu kao što kvočka
kupi svoje piliće pod krila... ali vi ne htjedoste".
Isusova je ljubav iznevjerena i razočarana - to je
konačnica našeg odgovora Isusovu zovu. Stoga se njegovo
Srce cijepa na križu, puca od boli.
Srce Isusovo - to je spasenje u slici srca i ljubavi.
Blagdan velikog zova i neodgovaranja na ljubavni zov. I
današnji nam dan kaže: Postoji jedan - Isus - koji je
sebe razdao i razdajući se zapalio svijet: "Došao sam
baciti oganj na zemlju..." Što nam zapravo mogu reći o
Bogu filozofija, znanost, pa i religije? Samo toliko da
Boga ne poznajemo. Što mi znamo o Bogu svojim
vlastitim moćima? Ništa. Zato nas Isus mora suobličiti
sa svojim srcem. Njegovo srce mora gorjeti u našim
grudima, on nam mora podariti sama sebe, da bismo
upoznali njega. "Samo se srcem dobro vidi i zna".
Iz Isusova Srca potekle su rijeke i riječi Božje ljubavi
kojima je samo jedno cilj: Naš spas i sreća. U Isusu
biva vidljivo da je Bog srce svijeta i svemira te da u
tome srcu ima mjesta za sve i svakoga, jer to je srce
mjesto praštanja i pomirenja. Srce je to u kome noći
postaju dani, tama svjetlost, jer se sve preobražava u
ljubav. Srce Isusovo srce je Boga u svijetu i svijet će
pronaći svoje srce samo u ovome srcu te svoga Boga u
Bogu Isusa Krista.
Na to je smjerao i veliki teolog ljubavi sv. Bonaventura
kad je napisao: "Isusova tjelesna rana smjera na njegovu
duhovnu ranu... Gledajmo kroz vidljivu ranu nevidljivu
ranu ljubavi". Isus spasava svijet otvarajući svoje
srce i biće ljudima. Razdajući se. Srce spasava, ljubav
spasava dok se razdaje. Tako ćemo pronaći u Isusovu srcu
središte, srčiku svog kršćanstva, ponuđenu na
promatranje, prihvat i uzvraćanje ljubavi. To srce
poziva naše srce. U njemu je izrečeno sve što Bog ima
reći svijetu. To nas srce poziva na aktivni angažman u
svijetu. Na razdavanje. Ne na grčevito hvatanje za sitne
vlastite interese ili probitke, već u ljubavi koja se
posvema dijeli. "Ne samo za sebe živjeti, već se drugima
razdavati. Biti od koristi svijetu" - tako je formulirao
svoj program sv. Franjo. A on je kao nitko bio Kristu
suobličen, pa i tjelesnim ranama. Konačno, i velikom
ranom na srcu..
Srce Isusovo pred svakog od nas stavlja jasni upitnik:
Što je s mojim i tvojim srcem? Da ga nismo jeftino
prodali? Da ga nismo nizašto razdali i prokockali?
Ljubav je nemoguće bilo čime kupiti ili platiti. Ona se
može samo razdavati. Na tu ljubav moguće je odgovoriti
samo istinskom ljubavlju i predanjem.
|
|
|
|
|
|
|
|
BIBLIJSKA PORUKA DANA
Vrijeme kroz godinu
10. tjedan kroz
godinu
Petak, 11. lipnja
2010.
Mt 5,27-32
27"Čuli ste da je
rečeno: Ne čini preljuba! 28A ja vam kažem: Tko god s
požudom pogleda ženu, već je s njome učinio preljub u
srcu. 29Ako te desno oko sablažnjava, iskopaj ga i baci
od sebe. Ta bolje je da ti propadne jedan od udova, nego
da ti cijelo tijelo bude bačeno u pakao. 30Ako te
desnica tvoja sablažnjava, odsijeci je i baci od sebe.
Ta bolje je da ti propadne jedan od udova, nego da ti
cijelo tijelo ode u pakao." 31"Rečeno je također: Tko
otpusti svoju ženu, neka joj dade otpusnicu. 32A ja vam
kažem: Tko god otpusti svoju ženu - osim zbog bludništva
- navodi je na preljub i tko se god otpuštenom oženi,
čini preljub."
Tumačenje:
Fra Tomislav Pervan
SRCE - IZVORIŠTE GRIJEHA
Mt 5,27-32
Nakon što je obradio tematiku čovjekove, ljudske
agresivnosti prelazi Isus na pitanja spram seksualnoga
morala i pokušava i to područje čovjekove egzistencije
osvijetliti posve novim zrenjima. Naime, želi prenijeti
cjelokupnost toga kompleksa u čovjekovo srce. Kao što
ona riječ “ne ubij” - isključuje bilo koji oblik gnjeva,
srdžbe, uvrede, nepomirljivosti među ljudima, i kao što
će svaku od tih čovjekovih reakcija Bog krajnje strogo
sankcionirati, isto primjenjuje i na čovjekovu spolnost.
Bog vidi u srcu, i nitko se ne može oteti njegovu
pogledu i u konačnici sudu.
Riječ je u odsječku o preljubu, sablazni i rastavi
braka. Gdje počinje preljub? Prema starom zakonu a i
suvremenom kaznenom pravu vrijedi samo vanjski ostvareni
i učinjeni čin. Isus pak pita - koja je zapravo u
konačnici Božja volja i gdje je ta volja. Vanjski je čin
samo vidljivi izričaj, odjelotvorenje onoga što se davno
već dogodilo u srcu, u mislima. Misao se pretoči u
žudnju, a žudnja u djelo. Nijedno djelo ne počinje
činjenjem, pukim vanjskim izvršenjem ubojstva ili
preljuba. Svaki čin prođe dugo vrijeme svoje
‘inkubacije’, upravo kao i bolest. Ona se ne javlja
naprečac, mnogi čimbenici prethode bolestima. Čin se
događa nakon spleta mnogih okolnosti uvjeta, razloga,
sklonosti, osjećaja, i tu, u čovjekovu srcu i njegovoj
duši, odlučuje se o njegovoj moralnosti.
Što zamućuje moj pogled? Što je spoticaj mome bližnjemu
u mome ponašanju? U čemu ga priječim da ide pravim
putem, da postigne svoj cilj? Isus jasno veli: Zlo se
rađa u srcu. Pazi na svoje srce i misli. I oči i ruke su
instrumenti srca. Srce se njima služi u činjenju zla.
U Isusu se očituje i više od Mojsija, više od Salomona,
Hrama, Jone. Daleko više od prebučnih prevratnika koji
bi htjeli preokrenuti vanjski poredak u svijetu, a u
svome srcu ostaju stari, zli, pokvareni, pohotni. Isus
se bori za čovjeka pojedinca, za ono što bi stari rekli
"in-dividuum", nepodvojenu osobu u doslovnom smislu
riječi. Nepodvojenu u odnosu na sebe, Boga i bližnjega.
Isus je za nutarnju nepocijepanost, cjelovitost,
potpunost. Čovjek nije roba, tako ni brak nije roba za
potrošnju, pogotovo ne u obliku u kome se danas nudi
čovjek, poglavito osobe ženskoga spola. Pa nemoguće je
reklamirati bilo koje novo vozilo, ako na 'haubi' nema
razgoljene ženske osobe. Isus nastupa upravo protiv
takva obezvrjeđivanja čovjekove osobe.
A to je daleko veće od bilo kakve i koje revolucije.
Isus je za cjelovitost osobe i cjelovitu odgovornost.
Ako je nekima Isusovo poimanje braka i bračne vjernosti
nalik represivnom moralu (kad smo suočeni s prilikama
gdje se svaki treći brak razvodi, a govor o grijesima s
tog područja u očima prosvijetljenih suvremenika samo
sredstvo da se u čovjeku porode osjećaji krivnje i
grižnje savjesti), zašto onda ti isti ne prihvate u ime
čovještva i čovječanstva druge Isusove antiteze, npr.
one o ubijanju, nenasilju, praštanju, zakletvi? Nije li
velika istina da je u svakom sukobu, na užem ili širem
prostoru, u domeni osoba ili naroda pa i cijelog
svijeta, pobjednik zapravo jedino smrt.
U svakom ratu - a to nam je postalo bjelodano jasno
napose u našem domovinskom - smrt je konačni pobjednik
na bojnom polju. Nema te ideje ili ideala za koji bi se
isplatilo bilo što ili koga ubiti. Dakle, Isus ide puno
dalje od svih mogućih pacifista, demonstranata,
preduhitruje nas za cijelu budućnost. Vidimo, Isus ne
uklapa ni u koje poimanje, ni ono od jučer, ni ovo od
danas, niti ono od sutra. Pa i onaj tko se na njega
poziva, olako dolazi i sam u sukob s njime. Kamen
spoticanja svakome, tko se ne usmjeri prema Bogu. Očito
je jedno: Isusu se može reći samo radikalno: da ili ne!
U konačnici je pitanje: Što je s mojim i tvojim srcem?
Što se u njemu nalazi i kakve se misli tu rađaju?
Isus u ovome odsječku kritizira postojeće stanje u
ondašnjem židovstvu. To bijaše patrijarhalno društvo u
kome žene bijahu bez ikakvih prava. Muškarac je prema
vlastitu nahođenju imao pravo otpustiti ženu iz braka,
pa čak i s najbanalnijih razloga. Isus vraća
dostojanstvo svakoj osobi, napose onoj pogaženoj,
poniženoj, onima koji su izloženi samovolji svojih
bračnih partnera. On postaje zaštitnikom braka, žene,
zaštitnikom zdrave spolnosti. On je uzor čiste i prave
ljubavi prema svakome čovjeku i zato treba poći u
njegovu školu razumijevanja i ljubavi.
Treba pak i krajnje ozbiljno prihvatiti Isusove riječi o
samosakaćenju. Iskopati oči, odsjeći ruke, udove,
odstraniti one udove koji čovjeka navode na grijeh,
požudu. U blaženstvima pak Isus govori o onima koji su
čista srca. Takvi Boga gledaju. Nepomućena pogleda,
lišena svakoga egoizma, požude, strasti. Imati osjećaje
Isusa Krista u sebi! On kao da nam veli: Kao da želi
reći: Prestani biti pohotnik u srcu, koji požudno vreba
na bližnjega, na kraju ubijajući samoga sebe, razarajući
svoju egzistenciju, umirući od svoje požude. Tek kad se
sa sobom izmiriš, prestaje biti problem ono što te muči.
Mudrost je to svih velikih umnih i mudrih ljudi koji su
ovladali sobom i svojim strastima.
|
|
|
|
|